Usein kysytyt kysymykset Pyhän hiihtokeskuksessa

Maksutavat

Mitkä maksutavat käyvät verkkokaupassa?

Pyhätunturi Oy:n verkkokaupassa hyväksymme

  • Credit tai Debit-korttimaksut (Visa, Mastercard, ApplePay, GooglePay)
  • Verkkopankkimaksut (Paytrail-palvelun kautta)
  • MobilePay-maksut (tilapäisesti pois käytöstä)

Verkkokaupan maksutapoja hallinnoi Rentle Payments ja maksutavat monipuolistuvat ja kehittyvät jatkuvasti.

Valitettavasti toistaiseksi Finnair Plus -pisteillä voit maksaa vain paikan päällä, lipunmyyntipisteissä. Myöskään liikuntaetuuksilla (ePassi, Edenred, Smartum) ei voi maksaa verkkokaupassamme, mutta mikäli haluat ostaa hissiliput liikuntaetuuksilla etukäteen, olethan yhteydessä myynti@pyha.fi. Epassilla on mahdollista ostaa hissiliput myös Epassi marketplacen kautta

HISSILIPPUJEN JA VÄLINEVUOKRAN MAKSAMINEN LIIKUNTA- JA KULTTUURISETELEILLÄ

Lipunmyyntipisteissämme Pyhällä voit maksaa hissiliput ja välinevuokraukset alla mainituilla liikunta- / kulttuuriseteleillä. Kaikki setelit ovat henkilökohtaisia ja kaikissa käyttämissäsi seteleissä tulee olla nimi selkeällä käsialalla kirjoitettuna. Liikunta- / kulttuuriseteleillä ei voi maksaa hissilippuja näköalahissiin (verottajan päätös).

  • Smartum (liikuntasetelit ja Smartum Mobiilimaksu)
  • Edenred Ticket Mind&Body
  • Virikeseteli
  • EPassi (entinen Sporttipassi)
  • Tyky-Kuntoseteli
  • Tyky-Online

Huomioithan, että liikuntaetuuksilla ei voi maksaa verkkokaupassamme. Mikäli haluat maksaa hissiliput liikuntaedulla etukäteen (Edenred/Smartum), olethan yhteydessä myynti@pyha.fi. Epassilla on mahdollista ostaa hissiliput myös Epassi marketplacen kautta

Hissiliput

Mikä on Keycard-älykortti?

Kaikki hissiliput ladataan 7,50 € hintaiselle etäluettavalle KeyCard-kortille. KeyCard kannattaa säilyttää, sillä se on uudelleen ladattava ja käy kaikissa SkiDataa käyttävissä hiihtokeskuksissa. Älä taita tai murra korttia, koska tuolloin siru tai antenni katkeaa, eikä kortti enää toimi. Kortti ei myöskään kestä lämpöä, joten älä jätä sitä takin taskuun, kun laitat takin kuivauskaappiin.

Verkkokauppa ei hyväksy Keycard-numeroani, mitä teen?

Hissilipun voi ladata KeyCardille, jonka numerosarja alkaa 01 tai 30, syötä numerosarja huolellisesti. Jos verkkokauppa ei hyväksy tällaista numerosarjaa, voit joko ostaa uuden KeyCardin netistä hissilipun oston yhteydessä tai ostaa hissilipun lipunmyyntipisteestämme.

HUOM! Nettikaupasta ei voi ostaa hissilippuja 08, 8, 14, 25- tai 29 -alkuiselle KeyCardille.. 

Mistä löydän kortin ID-numeron?

KeyCard-kortin ID-numeron löydät kortin takaa mainoksen vierestä pystystä: numerosarja on muotoa 
25-1614 7097 9208 5829 6762-9, 
30-1614 7256 2504 3849 7944-8, 
01-1614 7133 5364 7760 6925-3. Syötä koko numerosarja.

Minne täytän verkkokaupassa Keycard-numeroni?

Keycardin sarjanumero syötetään verkkokaupassa maksun jälkeen. 

Ostin lipun verkosta suoraan omalle KeyCardille. Voinko mennä suoraan rinteeseen?

Kyllä. Jos syötit onnistuneesti KeyCardisi numerosarjan verkkokaupassa, ei sinun enää tarvitse aktivoida lippua asiakaspalvelussa, vaan hissilippusi on käyttövalmis ja toimii automaattisesti portilla valitsemanasi aloituspäivänä. 3 tunnin lippu aktivoituu ensimmäisestä hissileimauksesta.

Voinko ostaa useamman hissilipun kerralla, jos haluan ostaa uuden Keycardin sekä haluan käyttää olemassa olevia Keycardeja

Valitettavasti Keycardin määrää verkkokaupassa ei voi muuttaa lippujen määrään nähden, eli verkkokaupassa voit lisätä Keycardin tiedot kaikkiin valittuihin lippuihin tai ostaa Keycardeja koko lippujen määrän verran. Mikäli sinulla olisi 2 Keycardia omasta takaa ja tarvitsisit vielä 2 lisää, teethän 2 eri ostoa verkkokaupassa, tai asioit lipunmyyntipisteissämme.

Voinko valita minä päivinä käytän hissilippuni?

Useamman päivän hissiliput on aina käytettävä peräkkäisinä päivinä (poikkeuksena 3/4* ja 5/7** hissiliput). Verkkokaupassa valitsemasi aloituspäivä hissilipullesi on lippusi ensimmäinen voimassaolopäivä. 3 tunnin lippu aktivoituu ensimmäisestä hissileimauksesta valittuna aloituspäivänä.

* 3 vapaavalintaista hiihtopäivää 4 päivän aikana. Yömäki sisältyy lippuun kun lipun voimassaoloaika osuu perjantaille.
** 5 vapaavalintaista hiihtopäivää 7 päivän aikana. Yömäki sisältyy lippuun kun lipun voimassaoloaika osuu perjantaille.

Voinko ostaa useamman hissilipun kerralla nettikaupasta?

Voit ostaa useamman hissilipun samalla kertaa nettikaupastamme, jos lippujen aloituspäivä on sama. Tällä hetkellä samaan ostoskoriin voi lisätä vain samana ajankohtana alkavia tuotteita. Jos haluat ostaa lippuja eri päiville, teethän uuden oston.

Voinko käyttää hissilippuani toisessa keskuksessa?

Kaikki Pyhätunturin hiihtokeskuksen hissiliput käyvät myös Rukalla. 

Millainen on perhelipun etu?

Kahden aikuisen ostaessa 5-14 päivän hissiliput, annamme samoista lasten ja nuorten lipuista -25% alennuksen!

Sisältääkö KeyCardin hinta pantin?

Edellisinä talvikausina olemme myyneet KeyCardia, jossa on ollut 5 € panttimaksu, jonka saa takaisin kun palauttaa kortin lipunmyyntipisteeseen. Kaudella 2022–2023 tästä pantista on luovuttu.

Vanhemmat KeyCardit, joissa panttimaininta on, voi palauttaa lipunmyyntipisteellemme vielä talvikauden 2022–2023 aikana, mutta pantillisia KeyCardeja emme enää myy.

Kannustamme pitämään ostamasi KeyCardin tallessa ja käyttämään sitä mahdollisimman paljon. Olemassaolevan KeyCardin kanssa hissilipun hankinta on kätevintä verkkokaupassamme, jolloin lipun saa ladattua valmiiksi omalle kortille ja rinteeseen voi suunnata ilman käyntiä lipunmyyntipisteellä.

Mitkä ovat hissilippujen ostoa koskevat sopimusehdot?

Noudatamme Suomen hiihtokeskusyhdistys ry:n (jälj. SHKY) ja kuluttaja-asiamiehen neuvottelemia ja kuluttaja-asiamiehen hyväksymiä hiihtokeskuspalveluja koskevia ehtoja, jotka löytyvät kokonaisuudessaan SHKY:n sivuilta.

Välinevuokraus

Miten noudan netissä vuokraamani välineet vuokraamosta?

Jos olet tehnyt nettivuokrauksen viimeistään edellisenä päivänä oikeiden kokotietojen kanssa, varaamasi välineet ovat valmiina noudettavaksi valitsemanasi aloitusaikana. Mahdollisia aamujonoja voi välttää noutamalla välineet jo edellisenä iltana klo 17 eteenpäin valitun vuokraamon noutopisteeltä. (Perjantaisin kello 21 alkaen).

Vuokraamoon saapuessasi voit noutaa välineet suoraan nettivuokraamon noutopisteestä. Välineet tulee palauttaa samaan vuokraamoon kuin mistä ne on noudettu.

Suosittelemme tekemään nettivuokrauksen viimeistään edellisenä päivänä, jotta henkilökunta ehtii valmistella välineet noutoa varten. Hyvissä ajoin netin kanssa tehty vuokraus varmistaa myös, että kiireisimpänä sesonkina saat käyttöösi juuri sinulle parhaiten sopivat välineet.

Minne täytän tarkemmat tietoni nettivuokraukseen liittyen?

Pääset täyttämään tarkemmat tiedot välinevuokraustasi koskien varauksen vahvistamisen jälkeen. Kysyttävät tiedot ovat pituus, paino, kengännumero, kokemustaso sekä ikä.

Miten osaan valita oikean kokoisen monon vuokratessani välineet verkosta?

Suksimonoon tai lumilautakenkään ei kannata jättää ylimääräistä tilaa, sillä parhaiten rinteessä toimii napakka jalkine, joka tukee hyvin jalkaa ja nilkkoja. Valitse sama koko kuin mikä sinulla on muissakin kengissäsi. Sovita laskettelumonot tai lumilautakengät noutovaiheessa ennen rinteeseen menoa – jos valmiiksi valitsemamme kenkä ei istu jalkaasi tai osoittautuu väärän kokoiseksi, etsimme sinulle sopivamman kengän hyllystä. Koko on ilmoitettu euro-kokona sekä senttimetreinä.

Miksi minun pitää ilmoittaa taitotasoni välineitä vuokrattaessa?

Kysymme taitotasoasi, sillä se määrittelee minkälaiset varusteet ovat sinulle sopivin valinta rinteeseen. Tarjoamme kaiken tasoisille laskijoille yhtä laadukkaat välineet, joten esimerkiksi aloittelijan ei kannata mäkeen taitajan varustein sillä ajatuksella, että ne olisivat paremmat. Saat rinnepäivästä eniten iloa kun lasket varusteilla, jotka vastaavat parhaiten sinun tarpeitasi.

Miksi kysytte painoani?

Tarvitsemme painotietosi, jotta osaamme säätää suksisiteiden din-arvot kohdalleen ja sinä voit keskittyä rinteessä hyviin laskuihin. Jos et tiedä tarkkaa painoasi, ilmoita lähin arviosi. Tarvittaessa vuokraamo auttaa siteiden uudelleen säätämisessä.

Energiaviisaus

Miten energiatilanne vaikuttaa hiihtohissien aukioloon?

Hissit ovat keskeinen osa rinnekeskuksemme päivittäistä toimintaa, ja pyörivä hissi tarkoittaa avointa rinnealuetta asiakkaillemme. Hissin pysäyttäminen tai sulkeminen voisi yksittäisinä päivinä säästää energiaa, mutta useimpina päivinä ei. Hissien käynnistäminen ja uudelleen liikkeelle laittaminen vie nimittäin suhteessa enemmän energiaa kuin tasainen vauhti.

Hissin nousuun sekä sieltä lähtevien reittien laskeutumiseen menevä aika on varsin pitkä, eikä hissin pysäyttäminen tällaisen kierroksen välillä paranna energiatehokkuutta. On siis hyvin vaikea arvioida, kuinka pitkään seuraavan asiakkaan saapumiseen menee ja onko hissin pysäyttäminen energiatehokasta vai ei. Tärkeimmän palvelumme heikentäminen tällä tavoin ei siten ole järkevää, mutta haemme energiatehokkuutta kaikin järkevin tavoin.

Olemme pohtineet energiatehokkuutta jo useiden vuosien ajan ja meidän vastuullisuusohjelmassamme käymme läpi tekoja, joita olemme jo tehneet asian hyväksi. Tällaisena aikana mietimme luonnollisesti erityisen tarkasti, miten voisimme tehostaa toimintaamme entisestään.

Miten teillä on varauduttu hissien toimivuuteen, jos sähköstä tulee talvella pulaa?

Emme ole omavaraisia sähkön suhteen, joten mahdolliset valtakunnalliset sähkön käytön rajoitukset koskevat myös meitä.

Mahdolliset katkokset ovat meidän saamamme tiedon mukaan noin kahden tunnin pituisia kerrallaan, eli kokonaista laskettelupäivää emme joudu hissejä pitämään kiinni. Pyrimme omalta osaltamme vaikuttamaan monin keinoin siihen, että sähköä riittää ensi kaudella, mm. optimoimalla hissien ajonopeutta, lumetusta ja rinnevalaisun päällä oloa.

Myös monissa muissa hiihtokeskuksissa tullaan tekemään vastaavia toimenpiteitä ja vaikuttaa siltä, että suomalaiset yritykset ja yksityishenkilöt ovat lähteneet hyvin mukaan energiansäästötalkoihin. Tähän voivat vaikuttaa myös kaikki Pyhän alueella vierailevat asiakkaamme toimivalla energian käytön osalta järkevästi eri majoituskohteissa.

Joten toivotaan, ettei sähkökatkoja tulisi. Tervetuloa tunturiin!

Rinteet ja hissit

Pyhän tuulet ja milloin hissejä suljetaan

Ensimmäinen asia, joka Ilmatieteenlaitoksen (ja muiden sääpalveluiden) tuuliennusteesta on hyvä tietää, on se, että se näyttää tuuliennustetta maatuulelle. Huipulla tuuli on aina selvästi voimakkaampi. Esimerkiksi jos tuuliennuste on 4 m/s tarkoittaa se huipulla noin 15 m/s tuulta.

Ilmatieteenlaitoksen sovelluksesta ja verkkopalvelusta näkee myös ennusteen lisäksi tämänhetkisen tuulen. Mittari sijaitsee Pyhän huipulla olevassa mastossa. Maston tuulilukema ei aina täsmää hissien tasolla olevan tuuleen (hissien tolpissa on omat tuulimittarit, jotka syöttävät tietoa hissijärjestelmiin), sillä tunturin pinta voi kiihdyttää tuulta ja voi myös vaikuttaa tuulen suuntaan sekä puuskiin.

Hissien tuulirajat ovat hissikohtaisia. Hissien päällä oloon ja sulkemiseen vaikuttavat tuulen voimakkuuden lisäksi suunta ja puuskien voimakkuus. Näistä syistä ei voida sanoa yhtä tuulirajaa, milloin hissi joudutaan sulkemaan. Tuolihisseissä on ohjausjärjestelmät, jotka antavat varoituksia tuulen koventuessa ja ilmoittavat, milloin hissi on otettava pois asiakaskäytöstä.
 

Ski-Inn -majoitukset

Millä maksutavoilla Ski-inn -majoituksen voi ostaa?

Verkkokaupan maksutapoja ovat Klarnan ja Paytrailin tarjoamat vaihtoehdot. Maksuvaihtoehdot pääset näkemään tarkemmin maksu -sivulla varausta tehdessäsi. Maksuvaihtoehdot kattavat mm. luotto- ja pankkikortin, verkkopankin, mobiilimaksamisen, sekä lasku- ja osamaksu -vaihtoehdot. Myyntipalvelun kautta tehdyissä varauksissa maksutapoja ovat paylink ja lasku. Tarkemmin maksutavat on avattu varaus- ja peruutusehdoissa. Huomioithan että varaus- ja peruutusehdot ovat samat riippuen siitä, mikä maksutapa varaukselle valitaan. 

Tutustu varaus- ja peruutusehtoihin

Mistä löydän huoneistokohtaisen varusteluettelon?

Varusteluettelot löytyvät Ski-Inn majoitusten omilta sivuilta. Varusteluettelossa on avattu erikseen huoneiston vakiovarustelu, sekä lisämaksusta löytyvä varustelu. Kaikki Ski-Inn hotellihuoneet ja huoneistot on listattu majoitushaussa

Voinko toivoa varaukselleni tiettyä huoneistoa?

Otamme vastaan huoneistotoiveita varauksen teon yhteydessä tai sen jälkeen. Teemme parhaamme toiveidenne toteuttamiseksi, mutta emme kuitenkaan pysty 100% lupaamaan tiettyä huoneistoa tai toivetta etukäteen. Olethan toiveiden suhteen yhteydessä info@pyha.fi tai myynti@pyha.fi. 

Sisältyykö huoneiston hintaan aamiainen?

Aamiainen sisältyy Hotelli Pyhätunturin ja Kultakeron Rakka hotellihuoneisiin varauksen teon hetkellä valitulle henkilömäärälle, mikäli toisin ei ole ilmoitettu. Mikäli henkilömäärä muuttuu varauksen teon jälkeen, olethan yhteydessä vastaanottoomme. Huoneistoihin joihin aamiainen ei sisälly, on mahdollista ostaa se erillishintaan vastaanotosta. Kesän osalta aamiaisessa on poikkeuksia, joten tarkistathan viimeisen tiedon vastaanotostamme +358 10 382 5151.
 

Onko huoneistoon mahdollista varata lisävuodetta?

PyhäLinna, PyhäSuites ja Kultakero -huoneistoissa lisävuoteen mahdollisuus on ilmoitettu sänkyjen määrässä. Lisävuode ei näissä huoneistoissa maksa ylimääräistä, mutta lopullinen henkilömäärä on hyvä ilmoittaa ennen saapumista. Hotelli Pyhätunturissa ja Kultakero Rakka Hotellihuoneissa lisävuoteen voi halutessaan lisätä varaukselle erillishintaa. Myös pienten lasten matkasängyn voi vuokrata vastaanotosta erillishintaan. Lisävuodevarauksissa olethan yhteydessä vastaanottoon: info@pyha.fi